Dinar-debat amb Pere Macias
Enginyer de Camins Enginyer de Camins
Ex Alcalde d’Olot, de la Presidència de la Diputació de Girona, de parlamentari, de conseller deMedi Ambient i Política Territorial i Obres Públiques, ex senador i diputat.
Professor, escriptor i consultor en especial en temes ferroviaris.
Manifesta que el S XXI serà el segle del Ferrocarril per ser el mode més sostenible i eficient itambé per ser el de major capacitat per donar així resposta a la demanda que genera per nousdesplaçaments laborals, culturals i d’oci, així com el canvi de desplaçament d’habitatge des dela ciutat a l’Àrea i la Regió Metropolitana.
El Pla de Rodalies del que és coordinador, elaborat per ADIF i RENFE (2020-2025) aprovat iconsensuat tant pel Ministeri de Transports, la Generalitat i l’ATM, respon a la necessitat desuperar l’abandonament en inversions i manteniment per part del Govern Central, des del’aposta feta pel President Aznar: Madrid comunicat amb totes les províncies amb l’AVE, aixíper cada 100 € de línia ferroviària 11 anaven a la xarxa convencional (2014). No és fins el 2018que comença a revertir les inversions a rodalies de mitja i llarga distància del TrenConvencional.
El Pla contempla no només els grans projectes de remodelació en traçats en les zones urbanes(L’Hospitalet, Montcada, Sant Feliu) sinó la reposició dels actius físics, elèctrics i digitals de laxarxa, duplicacions de noves vies en alguns trams, condicionaments d’estacions etc., amb lafinalitat i compromís que té el pla de passar de 300.000 passatgers dia a 600.000, així com60.000 amb els trens Regionals i de les Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida al final delperíode.
Les adjudicacions efectuades en relació amb les previstes pel període 2020-2025 assoleixen jael 43% amb més de 2.200 M€ contractats. Destacà també els encàrrecs per la construcció de97 nous trens, dels quals la part més important s’està fabricant a la factoria d’Alstom a SantaPerpetua de Mogoda. Trens de més capacitat i confortabilitat.En el debat és va considerar l’oportunitat o no del Metro llançadora de l’aeroport a l’estació deSagrera.
Joan Torres